Můžete ve 14denní lhůtě vrátit i zboží označené jako „zánovní“ či „bazarové“?

07.08.2023 | , Finance.cz
Spotřebitel


Nakupujete přes internet? Ať už jde o nové zboží, nebo o výrobky označené jako „rozbaleno“, „zánovní“, či dokonce „bazarové“, právo na jejich vrácení do 14 dnů máte stále. Výjimku tvoří specifické druhy zboží a případně výrobky zabalené v hygienickém obalu.

Při nákupu zboží jsme léta byli zvyklí na dva základní typy. Buď bylo zboží nové a prodávalo se u nějakého obchodníka – podnikatele, nebo bylo bazarové a prodávalo se většinou v bazarech či od soukromé osoby, nikoli od podnikatele. V současné době se ale i na stránkách běžných obchodníků setkáte s názvy jako „zánovní“, „vrácené“ či „bazarové“. Jakou právní ochranu máte, když si zakoupíte zboží s tímto označením a chcete ho do 14 dnů vrátit?

Zdroj: Shutterstock

Nárok na vrácení do 14 dnů

Na úvod zdůrazněme, že nárok na vrácení zboží do 14 dnů nevzniká automaticky v každém případě. „Nejčastějším spotřebitelských omylem je, že vrácení do 14 dnů bez udání důvodu platí vždy, tedy i v kamenné provozovně,“ říká Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce. Nárok na odstoupení od smlouvy ale máte jen v případě, že jste zboží nakoupili tzv. distančním způsobem. To znamená na dálku, tedy například:

  • online na e-shopu, 
  • telefonicky,
  • mimo prostory obvyklé k podnikání, například při podomním prodeji, na ulici apod.

V těchto případech máte nárok na vrácení zboží do 14 dnů. Pokud jste zboží zakoupili v kamenné prodejně, toto právo bohužel nemáte. Obchodník vám může v rámci dobré vůle vyjít vstříc, zboží přijmout a peníze vám vrátit, je to však jeho dobrá vůle, nikoli povinnost.

Tip: Jak se změní podmínky pro reklamaci a vrácení zboží zakoupeného v e-shopech a kamenných prodejnách?

Někdy ani distanční způsob nestačí

V zákonem stanovených specifických případech ale nemůžete zboží vrátit ani v případě, že jste jej zakoupili distančně. Tyto specifické případy uvádí § 1837 občanského zákoníku. Patří sem například:

  • zboží, které jste si nechali vyrobit na míru podle vašich osobních požadavků,
  • zboží, které podléhá rychlé zkáze,
  • zboží, které bylo v hygienickém obalu, který jste už porušili,
  • zvuková nebo obrazová nahrávka v zapečetěném obalu, který jste už porušili,
  • noviny, periodika a časopisy.

Takové zboží nemůžete vrátit vůbec, i kdyby bylo zakoupeno distančně.

Tip: Vrácení zboží zamítnuto: porušen hygienický obal. Někdy jde ale o trik prodejců

Označení zánovní či vrácené nemá vliv

Pokud jste ale zakoupili zboží distančně a nejedná se o zákonem vyjmenované výjimky, máte nárok na vrácení zboží ve 14denní lhůtě.

„Při uplatnění nároku na vrácení do 14 dnů bez udání důvodu je úplně jedno, zda se jedná o použité zboží, rozbalené zboží, či zcela nové zboží.“

Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí České obchodní inspekce

Toto označení vás tedy u prodejců nemusí zajímat z hlediska nároku na vrácení ve 14denní lhůtě. Takové označení je zpravidla relevantní jen z toho pohledu, že nejde o úplně nové zboží. Může být tedy už někým vybaleno, použito, může zde být kratší záruční doba, chybět originální obal nebo může zboží nést menší známky poškození.

Pak záleží, jestli vám vadí, že nekupujete zcela nové zboží, nebo jestli vás láká nižší cena a jste ochotni koupit si zboží, které už si někdo koupil před vámi.

Tip: Jak „vrátit“ přes internet koupenou e-knihu nebo předplatné časopisu?

U prodeje mezi dvěma spotřebiteli to neplatí

Výše uvedené ale platí jen v případě, že vy jako spotřebitel nakupujete u podnikatele, tedy firmy či podnikající fyzické osoby. „Pokud kupujete použité zboží od jiného spotřebitele, typicky přes bazarový server, pak tento nárok nevzniká (proti sobě stojí dva spotřebitelé, kdy jeden prodává a druhý kupuje),“ upozorňuje Jiří Fröhlich. 

Takové nedorozumění často vzniká v případě, kdy si například jedna maminka kupuje dětský kočárek od jiné maminky. Je úplně jedno, zda jej kupuje online, osobně, zda je nový, nebo použitý. V tomto případě proti sobě stojí dva spotřebitelé. A tam nárok na vrácení ve 14 denní lhůtě nevzniká, ačkoli se ho někdy nespokojené nakupující vehementně domáhají. 

V takovém případě je možné uplatnit odstoupení od smlouvy jen ve specifických případech. Například kdyby vyšlo najevo, že kočárek byl jiné než inzerované značky a došlo k uvedení v omyl, případně stav neodpovídá inzerovanému stavu apod. 

Tip: Za co všechno ručíte, když prodáváte na bazaru třeba použité oblečení?
 
A nárok na vrácení zboží ve 14 denní lhůtě vám nevzniká ani v případě, že nakupujete jako podnikatel. „Stává se, že při nákupu mobilního telefonu, notebooku, televizoru, PC uvede podnikající fyzická osoba na e-shopu IČO, tím nakupuje jako podnikatel, a tedy ztrácí tento zákonný nárok, který má právě výhradně spotřebitel,“ uzavírá Jiří Fröhlich.
 
 

 
Štítky:

Autor článku

Veronika Doskočilová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: Spotřebitel