Nevyzvedli jste si objednané zboží? Vrácení ve 14denní lhůtě není totéž

21.08.2023 | , Finance.cz
Spotřebitel


Nevyzvedli jste si objednané zboží? Není to totéž, jako kdybyste ho vrátili v zákonné lhůtě. Za tento krok po vás obchodník může chtít uhradit náklady, které mu vznikly. Pokud se tomu chcete vyhnout, s prodejcem komunikujte. Nebo si nechtěné zboží vyzvedněte a pošlete ho v zákonné lhůtě zpět.

Když si objednáváme zboží z e-shopu, očekává se, že máme v plánu si ho převzít a zaplatit. Neplatí to ale vždy.

Může se stát, že než nám zboží z internetového obchodu dorazí, najdeme ho jinde za lepší cenu. Nebo šlo o unáhlené rozhodnutí a chceme ho vzít zpět. Případně si zboží objednáváme například před dovolenou, ale vlivem zpožděné dopravy už nám nestihne přijít před naším odjezdem.

Někteří lidé si s takovou situací hlavu nelámou. Přistupují k objednávce tak, že když si ji nevyzvednou, vrátí se odesílateli a věc je tím uzavřená. To je do určité míry pravda, ale takové vrácení odesílateli nemusí být bez následků. Můžete se setkat s žádostí o náhradu nákladů, a to žádostí oprávněnou.

Zdroj: Depositphotos

Objednáním zboží se zavazujete k jeho převzetí

Vytvořením a odesláním objednávky v internetovém obchodě se zároveň zavazujete k zaplacení zásilky a k jejímu převzetí. „Podle zákona je spotřebitel povinen objednané zboží převzít a zaplatit v dohodnutém termínu,“ informuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Pokud zboží nepřevezmete, ať už z důvodu, že jste se rozhodli nakoupit jinde, nebo vám nestihlo dorazit před odjezdem na dovolenou, zcela jistě se vrátí prodejci. A pravděpodobně tím ve většině případů celá záležitost skončí. Ale také nemusí.

Nepřevzetím objednaného zboží jste totiž porušili kupní smlouvu. A pokud se prodávajícímu váš postup nelíbil, dává mu zákon možnost se proti němu do určité míry bránit.

„Pokud spotřebitel nevyzvedne zboží v dohodnutém termínu, podle občanského zákoníku má prodejce možnost požadovat náhradu za náklady, které mu vzniknou v souvislosti s uložením a skladováním zboží,“ informuje Eduarda Hekšová.

Tip: Jak se změní podmínky pro reklamaci a vrácení zboží zakoupeného v e-shopech a kamenných prodejnách?

Náklady navíc nemusí být konečné

Nemusí se přitom jednat o fixní neměnnou částku, naopak. V závislosti na tom, o jaké zboží jde, jaké nároky panují na jeho uložení či na délku skladování, mohou tyto náklady skokově růst. Snadno se může stát, že částka, kterou po vás bude prodejce požadovat, bude vyšší, než hodnota toho, co jste si objednali

Na proplacení těchto nákladů má prodejce nárok a může se ho rozhodnout je po vás vymáhat. Samozřejmě musí mít tuto informaci uvedenou například v obchodních podmínkách. A musí také dokázat, že mu náklady vznikly. Na druhé straně je ale pochopitelné, že prodejci vznikly náklady spojené s vaší objednávkou, a protože jste si ji nevyzvedli, na celé transakci ve výsledku tratil.

Tip: Co když reklamujete či vracíte dárek, který jste už nechali upravit?

Vrácení ve 14denní lhůtě není totéž

Někdy nakupující uvažují tak, že když o zboží ztratili zájem, je rychlejší a snadnější si ho nevyzvednout a počkat, až se vrátí prodejci, než si ho vyzvedávat a pak ho vracet v zákonné 14denní lhůtě.  

To je pravda, opravdu jde pro kupujícího pro snadnější postup. Ale podle zákona to v pořádku není. Neplatí totiž, že nevyzvednutí zboží znamená odstoupení od smlouvy. „Toto je častý a velký omyl,“ dodává Eduarda Hekšová.

Tip: Jak správně reklamovat či vrátit zboží

Rozdíl mezi porušením kupní smlouvy a vrácením v zákonné lhůtě

Zákon tyto dvě situace rozlišuje velmi jednoduše. Pokud si objednáte zboží, které si nevyzvednete, a počkáte, až se prodejci samo vrátí, jde o porušení kupní smlouvy z vaší strany. Nedodrželi jste totiž vaši povinnost zboží zaplatit a převzít.

„Tento závazek vzniká v momentě, kdy spotřebitel s prodejcem uzavře smlouvu, a platí i v případě, že se spotřebitel rozhodne později zboží nevyzvednout,“ informuje Eduarda Hekšová. A o to se prodávající může opřít při vymáhání zmíněných nákladů.

V případě, že si zboží převezmete a zaplatíte a následně ho pošlete prodejci zpět, je to v pořádku. Nic jste totiž neporušili. Dodrželi jste svoji část dohody, zboží jste převzali a zaplatili. A využíváte zákonné právo na odstoupení od smlouvy a vrácení zboží v zákonem dané 14denní lhůtě. 

Tip: Vrácení zboží zamítnuto: porušen hygienický obal. Někdy jde ale o trik prodejců

Odstoupit od smlouvy můžete i dříve, ale musíte aktivně konat

Pokud jste vytvořili objednávku, ale nakonec jste si to rozmysleli, nic se neděje. Každý se může splést nebo změnit svůj názor. Není ale možné dělat tzv. mrtvého brouka, je potřeba naopak situaci řešit. „Pokud spotřebitelé po objednání zboží začnou mít pochyby o správnosti nákupu či kvalitě zboží, zákon jim umožňuje vrácení zboží do 14 dnů od jeho převzetí, a to už od okamžiku objednávky. I bez udání důvodu,“ dodává Eduarda Hekšová.

Tento úmysl ale musíte prodejci oznámit. Doporučuje se proto prodejce kontaktovat, situaci mu vysvětlit a pokusit se domluvit na následném postupu. Někdy ještě prodejce zboží nestačil odeslat, a tak vám pravděpodobně vyjde vstříc, objednávku stornuje a žádné náklady po vás chtít nebude. Pokud už ji odeslat stihl, záleží na jeho dobré vůli. „Pokud spotřebitel odstoupí od smlouvy po dodání zboží, bude povinen zaplatit nebo zajistit dopravu zboží zpět k prodávajícímu,“ uzavírá Eduarda Hekšová. 

Tip: Co když za rozbitou věc nechcete peníze, ale trváte na opravě?

 
Štítky:

Autor článku

Veronika Doskočilová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 2.5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: Spotřebitel