Alibaba: Chystá se největší IPO od Facebooku

27.03.2014 | , Finance.cz
INVESTICE


Dlouho očekávaný vstup na akciový trh největšího čínského internetového obchodu začíná mít jasnější obrysy. Alibaba v březnu ukončila měsíce dohadů a oznámila zahájení IPO.

Společnost Alibaba Group je gigantem na poli internetového obchodu. V roce 2012 vygeneroval tento čínský eshop tržby ve výši 170 mld. USD, což je více, než Amazon a Ebay dohromady. Nejen vysokých absolutních hodnot firma dosahuje, ale také tempo růstu je impozantní. Ve třetím čtvrtletí 2013 rostly meziročně tržby o více než 40 % a hrubý zisk vzrostl o necelých 60 %. Jedná se tedy o skutečně gigantickou firmu, která má ale dvě nevýhody: je čínská a prodává i padělky. Jak je známo z historie, Čína někdy reguluje e-prostor a v něm se Alibaba pohybuje. A pokud firma vstoupí na americká trh, pravděpodobně bude pod tlakem regulátorů, aby přestala prodávat padělky, což se aktuálně děje. Ani tyto dva hendikepy by ale podle mého názoru neměly úspěšnému IPO zabránit, maximálně se Alibaba bude obchodovat s menším diskontem vůči své západní konkurenci.

Alibaba ovládá asi 80 % čínského internetového trhu. Podle analýzy McKinsey & Co činila v roce 2012 velikost čínského online trhu 210 mld. USD a do roku 2020 by měl trh dosáhnout 420 mld. USD. Jedná se tedy o sektor s obrovským potenciálem a lze očekávat, že o IPO, které by se mělo odehrát v USA, bude enormní zájem.

Alibaba si slibuje emisí akcií získat až 18 mld. USD. Celková hodnota Alibaby je tak odhadována na 153 mld. USD. Vše nasvědčuje tomu, že největší primární emise akcií letošního roku proběhne na burze v New Yorku. Podle neoficiálních informací by Alibaba měla zveřejnit prospekt k IPO již začátkem dubna. Konkrétní datum úpisu ale zatím ještě není známo. Čínský eshop již zahájil jednání s poradenskými společnostmi, jako jsou Morgan Stanley, Credit Suisse, JPMorgan, Goldman Sachs nebo Citigroup.

Internetový obchod, který v roce 2013 vytvořil rekord denních tržeb ve výši 5,8 mld. USD, tak představuje atraktivní investici pro fanoušky internetových společností.

Autor komentáře je analytikem společnosti Cyrrus

Autor článku

Tomáš Menčík


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INVESTICE