Jiří Diepolt: Úroky u vkladů neporostou, spíše ještě klesnou

12.02.2016 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


U bankovních depozitních produktů je v současnosti úročení ve výši od několika desetin procenta až po jedno či dvě procenta u termínovaných vkladů. V letošním roce budou úroky spíše stagnovat či dokonce mírně klesat, uvádí v rozhovoru pro Finance.cz Jiří Diepolt, místropředseda představenstva ANO spořitelního družstva.

Jak vysoké jsou v současné době úroky bankovních depozitních produktů?
U bankovních depozitních produktů nelze aktuální výši úroků paušalizovat. Obecně lze však hovořit o úročení ve výši několik desetin (spořicí účty) až jedno či dvě procenta (termínované vklady). Výše úroku závisí jednak na typu depozitního produktu – termínovaný vklad vs. spořicí účet, délce vkladu, objemu vkládaných finančních prostředků či případné speciální nabídce konkrétní bankovní instituce.

Očekáváte, že v letošním roce úroky výrazněji porostou?
Podle mého názoru úroky depozitních produktů budou spíše stagnovat či dokonce mírně klesat. Aktuální výše úrokových sazeb depozitních produktů je pravděpodobně na svém maximu. U většiny bank úroky jsou úroky u termínovaných i spořicích účtů postupně snižovány. Některé bankovní instituce dokonce penalizují své klienty za vysoké zůstatky na běžných účtech.



Jaká je nabídka depozitních produktů družstevních záložen ve srovnání s bankami?
Družstevní záložny nabízejí, oproti většině bankovních institucí, vyšší úroky depozitních produktů. Změna legislativy týkající se spořitelních družstev – především tzv. „ustanovení 1/10 - DČV“ na jednu stranu přináší požadavky na důkladné informování o nových regulatorních podmínkách depozitních produktů, na druhou stranu nabízí velice zajímavou příležitost zhodnotit prostředky vložené ve formě dalšího členského vkladu.
Fakt, že klienti ANO spořitelnímu družstvu dlouhodobě důvěřují, dokládá konstantní nárůst počtu nových klientů a vkladů po zavedení zmiňované novely.

Pokud se klient rozhoduje mezi bankou a kampeličkou, tak rozhodně doporučuji využít internetové srovnávače depozitních produktů. Srovnávače mohou klientům výrazně pomoci s vyhledáním nejvhodnějšího produktu i samotného poskytovatele finančních produktů a služeb.


TIP: Srovnání spořicích účtů

Co by měl spotřebitel vědět, než se rozhodně spořit v družstevní záložně?
Při rozhodování, do jaké finanční instituce má klient vložit své prostředky, je velice důležité seznámit se nejen s produktem, o který má zájem, ale rovněž s konkrétní záložnou. Postup je obdobný jako při uzavírání úvěrů. I v takovéto situaci klienti vyhodnocují nejen výši splácené částky, ale rovněž kvalitu poskytovatele služeb včetně jeho renomé.

Vklady u družstevních záložen jsou ze zákona pojištěny do výše 100 000 EUR tak jako u bankovních institucí, takže jejich bezpečnost je garantovaná. Dlouhodobým strategickým záměrem ANO spořitelního družstva je transformace na banku.

Z jakého důvodu uvažujete o transformaci na banku? Co to přinese?
Transformace na banku patří mezi naše zvažované dlouhodobé strategické cíle. Mezi hlavní důvody pro případnou transformaci na banku zahrnujeme především možnost rozšíření nabídky produktů a služeb v porovnání se současnými možnostmi, které vyplývají z licence družstevní záložny. Dalším důvodem případného přechodu na bankovní instituci je zajištění srovnatelných podmínek pro depozitní klienty – pravidlo „1/10“ platí pouze pro klienty družstevních záložen. Nicméně nechceme porušit náš organický vývoj. To znamená, že průběžně vyhodnocujeme vhodný okamžik, kdy zahájit proces přípravy na transformaci na banku, žádný pevný termín však stanoven nemáme.

Jsou kampeličky více rizikové než banky?
Záleží na úhlu pohledu. Na jednu stranu kampeličky cílí na jiné segmenty klientů než bankovní domy. Na druhou stranu legislativa a regulace, vnitřní kontrolní systémy, organizace a procesy jsou v kampeličkách stejné jako v bankách. Dozorový orgán – Česká národní banka je shodný pro všechny finanční instituce.

Můžete blíže specifikovat, v čem se liší segmenty, na které kampeličky cílí?
Při porovnání bankovní a kampeličkové klientely musíme odlišovat depozitní a úvěrové klienty. Depozitní klienti družstevních záložen v porovnání s typicky bankovními klienty jsou převážně lidé, kteří mají k dispozici volné finanční prostředky (často se jedná o životní úspory), které chtějí efektivně úročit s minimem rizika – což ANO SD nabízí. Naši depozitní klienti mají většinou osobní praktické zkušenosti s družstevními záložnami. Depozitní klienti velice oceňují individuální přístup při poskytování produktů a služeb – nejen při uzavření smlouvy ale rovněž po celou dobu členství v družstevní záložně.
Co se týká úvěrových klientů, spořitelní družstva cílí na takové klienty, kteří očekávají flexibilní, rychlý a individuální přístup při zpracování žádosti o úvěr.

Typickým segmentem jsou například společnosti podnikající ve stavebnictví. Záložna je schopna poskytnout developerský či provozní úvěr velmi rychle a bez zbytečné administrativy. Pokud klient splní veškeré požadavky nutné pro schválení úvěru do dvou až třech týdnů může mít potřebné finanční prostředky k dispozici na svém účtu a může tak pokračovat ve svém podnikání. Obdobnou flexibilitu nabízíme rovněž v oblasti depozitních produktů a služeb, kdy jsme schopni přinést nový depozitní produkt ve velmi krátkém čase jako reakci na změny na trhu a nové požadavky klientů.

Projevily se nějak nedávné problémy jiných záložen na zájmu klientů o kampeličky?
Problémy jiných záložen se u nás neprojevily. ANO spořitelní družstvo zaznamenalo meziroční růst vkladů našich klientů ve výši 37 %. V rámci vyhodnocování obchodních výsledků družstva je potřeba rovněž poukázat na 98 % nárůst v oblasti žádostí o nově poskytované úvěry. Celkově ANO spořitelní družstvo poskytlo v roce 2015 úvěry zhruba za 820 milionů korun o oproti necelým 270 milionům v roce 2014. Naše družstvo navíc registruje zlepšující se bonitu klientů při splácení úvěrů.

Marketing okolo depozitních produktů se soustředí výhradně na výši úrokové sazby. Jaké jsou další parametry, které by měl zájemce o spoření při výběru zohlednit?
Pokud zůstaneme u úroku jako takového, který je bezesporu pro klienta tou nejdůležitější informací, tak by si měl klient rozhodnout, zda chce vyplatit úroky na konci období či měsíčně. Našim klientům dokonce umožňujeme, aby si úrok nechali vyplatit dopředu, tzn. na začátku období.

Autor článku

Lukáš Pololáník  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ