Co vám dodavatelé neřeknou při sjednávání smlouvy?

21.03.2017 | , Finance.cz
BYDLENÍ


Smluvní pokuty a sankce, komplikace s vypovězením smlouvy, nekonečné telefonáty, které nikam nevedou. I tak může vypadat vztah mezi odběratelem a dodavatelem elektřiny. Při sjednávání smlouvy vám dodavatelé slibují hlavně úspory. O chytácích v obchodních podmínkách, s vámi ale už nemluví. Na co si dát pozor?

Ten příběh začíná vždy stejně. Na dveře vašeho bytu zaťuká usměvavý obchodní prodejce vyzbrojený arzenálem argumentů a přesvědčí vás, abyste podepsali výhodnější smlouvu na dodávky elektřiny nebo zemního plynu. Sleva deset, patnáct, dvacet procent. K tomu přidá ještě dárek, například úsporné žárovky, abyste s levnější elektřinou prosvítili ještě méně. A potom za sebou zabouchne dveře. Vám v ruce zbude nová smlouva, několikastránkové obchodní podmínky a řada nejasností.

TIP: Spočítejte si, kolik lze ušetřit změnou dodavatele elektřiny nebo plynu

Obchodní podmínky byste si rozhodně měli přečíst, ať je písmo jakkoli malé a ať jsou ustanovení jakkoli nudná. Pokud zjistíte, že jsou ve smlouvě chytáky, které se vám nelíbí, máte pořád ještě čas od smlouvy odstoupit. Smlouvu sjednanou při podomním prodeji totiž můžete vypovědět podle občanského zákoníku do 14 dnů od jejího podpisu, případně můžete odstoupení podat ještě 15 dnů po zahájení dodávek, a to na základě energetického zákona.

Jste u nás a neodejdete!

Udržet si spotřebitele za každou cenu. Tak je možné označit jednání některých dodavatelů, kteří píšou komplikované obchodní podmínky. Z nich není často jasné, na jak dlouhou dobu jste smlouvu uzavřeli a kdy ji vypovědět, aby po vás dodavatel nepožadoval sankce. Většina smluv na českém energetickém trhu je dnes uzavírána na dobu určitou, například na dva nebo tři roky. Výjimkou už ale nejsou ani smlouvy na pět nebo dokonce deset let!

Při předčasné výpovědi takové smlouvy po vás dodavatel bude požadovat sankční poplatek, který se může vyšplhat na několik tisíc korun. Smlouva na dobu určitou by se měla rozhodně pojit s výhodnějšími cenami elektřiny nebo zemního plynu, ne vždy tomu tak je. Proto si promyslete, zda se vám vyplatí u dodavatele, který formuluju nejasné obchodní podmínky, zůstávat, a zda je pro vás smlouva na dobu určitou opravdu výhodná. Případně od ní včas odstupte podle občanského zákoníku nebo energetického zákona.


Čtěte také:

Nechceme s vámi mluvit

Dovolat se některým dodavatelům může být velmi komplikované. Zákaznické linky vedou všechny energetické společnosti, jen zlomek jich je ale zdarma. Podomnímu prodejci, který s vámi smlouvu uzavřel, se nedovoláte, pravděpodobně přesvědčuje o podpisu jiného zákazníka. A žádnou síť poboček, kam byste si mohli zajít požadavek vyřídit, dodavatel nevede. O on-line zákaznickém portálu ani nemluvě. Nejlépe ještě před podpisem smlouvy si proto prověřte, jakým způsobem můžete s dodavatelem komunikovat. Otestujte si například zákaznickou linku.

Přeplatky? Nevracíme

Radujete se, že máte na vyúčtování přeplatek? Možná předčasně. Dodavatel vám ho totiž vůbec nemusí vrátit. Záleží na tom, co máte napsáno v obchodních podmínkách – někteří dodavatelé přeplatek automaticky převádějí do dalšího zúčtovacího období a o jeho výši vám sníží další zálohy. Jiní dodavatelé vrací přeplatek na účet odběratele až od určité výše (například 200 korun a víc).

Poplatek, kam se podíváš

Někde se ztratí složenka a vy nezaplatíte za energie. Nebo prostě v tom shonu zapomenete. Dodavatel vám pošle upomínku. Ta první je většinou zdarma, ale následující už budou zpoplatněné. Kolik vám dodavatel bude účtovat? Pročtěte si obchodní podmínky svého dodavatele, tam najdete i ustanovení o poplatcích za písemnou upomínku, pokud se s platbou zálohy nebo faktury opozdíte.

Pozor, volá dodavatel

Ještě na jednu věc je třeba poukázat. To, že vás dodavatel lapí do svých energetických sítí, ještě neznamená, že vám dá pokoj. Občas se může ozvat s nabídkou lepšího tarifu. Dejte si v takovém případě pozor na to, co říkáte do telefonu. Někteří dodavatelé totiž využívají možnosti uzavřít smlouvu o dodávkách elektřiny nebo plynu prostřednictvím telefonického rozhovoru. Otázky přitom kladou tak, že telefonátem zaskočený člověk nevědomky uzavře dodatek ke smlouvě, kterým se samozřejmě mohou změnit i podmínky smlouvy – například výpovědní lhůta.

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ