Kolik stojí prezidentská kampaň? Jaký je její strop?

15.11.2017 | , Finance.cz
Prezidentské volby


Kolik mají kandidáti aktuálně na účtech? Kolik mohou maximálně utratit za kampaň? A jak je to u jiných voleb? A kdo utratil nejvíc při minulých prezidentských volbách?

Prezidentské volby se blíží a kandidáti po sběru podpisů občanů, poslanců, či senátorů, se nyní plně zaměřují na svoji kampaň a výběr peněz na transparentní účty. Zatím to vypadá, že v klání o hrad se utká 9 kandidátů. Kolik tedy mohou za prezidentskou kampaň utratit?

Jaký je limit na prezidentskou kampaň?

Maximum výdajů na prezidentskou kampaň je 40 milionů Kč pro první kolo volby. Pro kandidáty, kteří postoupí do druhého kola, se maximum výdajů na kampaň navyšuje o dalších 10 milionů Kč - na 50 milionů Kč.  Na dodržování tohoto limitu dohlíží Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran. Slabiny dohledu na limity politických kampaní viděl ředitel české Transparency International David Ondráčka ve více ohledech. První v tom, že není jisté, co vše se má do limitů na kampaň započítávat. Druhou slabinu vidí ve vyčíslení aktivit v online prostředí (včetně sociálních sítí). „Třetí rovina jsou třetí osoby a jejich zapojení, protože oni sice mají povinnost se registrovat u úřadu, ale je jich tam dneska pár a není to zdaleka dodržováno,“ uvedl pro Českou televizi Ondráčka.

Co vše by se mělo započítávat do limitu na prezidentskou kampaň?

V minulých prezidentských volbách již byl stanoven limit, ale i tak panovalo spoustu nejasností (některé stále přetrvávají). Pojďme si tedy ukázat, co vše by se mělo zahrnout do prezidentské kampaně? Samozřejmostí je zařazení peněz získaných od všech sponzorů, včetně nákladů za zaplacené plakáty, letáky, billboardy a také náklady za dárkové předměty pro voliče. Měly by být do ní zahrnuty peníze utracené i před předložením kandidatury. Do limitu se rovněž musí zahrnout peníze za vystoupení zpěváků a umělců, což by některé umělce mohlo odradit, protože by se zveřejnilo, za jaký honorář vystupují. Přehled příjmů a nákladů by měl být dostupný online na internetu, kde by se na něj mohl kdokoliv podívat.


Čtěte také:


Transparentní účty kandidátů na prezidenta

Největší finanční podporu má aktuálně Jiří Drahoš, který od přispěvatelů na transparentní účet dostal částku přes 21 milionů Kč. Naopak Michal Horáček odmítá veškeré dary a kampaň si kompletně hradí ze své kapsy, protože chce být nezávislý kandidát a neohlížet se na to, co dostal v prezidentské kampani. Největší počet příspěvků dostal Miloš Zeman, ale většinou v hodnotě jednoho, či několika halířů. Celkem se na jeho účtu sešlo přes 20 tisíc darovaných částek a lidé jeho transparentní účet využívali jako sociální síť, zeď s inzeráty, citaci z bible, obrázky i k vyjadřování vztahů k úřadujícímu prezidentovi. Miloš Zeman chce utratit pouze pár set tisíc, protože politickou kampaň nechce vést a chce pouze pokračovat ve výkonu funkce prezidenta a jezdit po krajích. To se střetává s kritikou, protože si mnozí myslí, že se jedná o kampaň placenou českým státem. Další z favoritů prezidentských voleb Mirek Topolánek si nestihl vtransparentní účet včas zaregistrovat, za což mu hrozí až půlmilionová pokuta

Přehled transparentních účtů jednotlivých kandidátů:

Neváhejte a rozklikněte si transparentní účty u jednotlivých kandidátů.

Jaký je limit na kampaň u voleb do poslanecké sněmovny, senátu a krajů?

Pro jistotu si shrňme limity na kampaně dle jednotlivých voleb.

Limity na kampaně

Typ voleb Limit na kampaň
Volby prezidenta ČR 40 + 10 milionů Kč
Volby do Poslanecké sněmovny ČR 90 milionů Kč
Volby do Evropského parlamentu 50 milionů Kč
Volby krajských zastupitelstev 7 milionů Kč za kraj, celkem 91 milionů Kč
Volby do Senátu ČR 2,5 milionů Kč na obvod
Volby do komunálních zastupitelstev Bez limitu

Kolik se utratilo při minulých prezidentských volbách?

Nejvíce peněz za minulou prezidentskou kampaň utratil Miloš Zeman, 37,2 milionu Kč, v závěsu byl jeho sok Karel Schwarzenberg, který za kampaň utratil 36 milionů Kč. Nicméně v minulé prezidentské volbě panovaly kontroverze v tom, že řada novinářů upozorňovala, že financování kampaně Miloše Zemana bylo neprůhledné a také, že jeho masivní mediální kampaň musela vyjít o mnoho milionů více, než je uvedeno.

V lednu uvidíme, komu se nakonec tato investice vyplatí a stane se novým pánem Pražského hradu. A co vy? Chystáte se přispět na svého favorita? A co říkáte na limit prezidentské kampaně?

Autor článku

Michal Bureš

Michal Bureš  

Šéfredaktor Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 3 krát

Články ze sekce: Prezidentské volby