Koupili jste vadné zboží? Reklamujte je

27.11.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Za daných podmínek můžete reklamovat každé zboží, které po nějaké době přestane fungovat. Když dodržíte naše rady, bude váš postup úspěšný.

Když si kupujeme nějaký produkt, nepředpokládáme, že by se měl za chvíli stát nefunkčním. Prodávající nám jej také prodal bez vad, a pokud nějakou vadu měl, má povinnost nám to říct. Jestliže jste ale věděli o vadách již při koupi, reklamovat jej nemůžete a stejné je to i v případě, že kvůli vadám byla cena zboží snížena.

Záruční doba 2 roky

U běžného spotřebního zboží odpovídá prodejce za vady po dobu 24 měsíců. Tato lhůta platí od chvíle, kdy si zboží koupíte a převezmete. Jiné je to u výrobků, které rychle podléhají zkáze, tedy u některých potravin, jakými jsou uzeniny, pečivo, lahůdky, ovoce nebo zelenina. U nich musí být vyznačena doba, do kdy se dají použít. U ostatních potravin kontrolujte dobu trvanlivosti, která na nich musí být uvedena. Pokud nějakou závadu u potravin objevíte, reklamujte je pokud možno ihned, i když je ještě před ukončením doby trvanlivosti. 

Jak na reklamaci?

Jak si tedy u vyřízení reklamace počínat? Pokud má obchod své filiálky, není třeba chodit právě do té, kde jste zboží pořídili. Můžete se obrátit na prodejce v kterékoliv prodejně stejné značky. Oznamte vadu a popište ji. Pak navrhněte způsob vyřešení problému. Může to být třeba vrácení peněz, oprava nebo výměna za nový výrobek.

Pokud chcete vadný výrobek opravit, může to udělat i někdo třetí, třeba servis. Adresy těchto služeb by měly být uvedeny v přiložených tiskovinách u zboží. Poté, co se na způsobu reklamace dohodnete, prodejce vám musí vydat potvrzení o uplatnění reklamace. Pokud to neudělá, vyžadujte ho. Pokud vám ho i přesto nechce vydat, tak se obraťte na Českou obchodní inspekci.

Vadný produkt musíte prodejci nebo servisu předat za účelem posouzení i odstranění vady vždy, pokud se nedohodnete na jiném postupu. Může to být například návštěva servisního technika u vás doma. A pokud vám v souvislosti s reklamací vzniknou nějaké náklady, máte také právo na jejich uhrazení.

Tip: Jak reklamovat nemovitost?

Paragon – důkaz o koupi

Je to skoro samozřejmé, ale pro jistotu si zopakujme, že musíte v prodejně paragonem dokázat, že jste zboží, které reklamujete, skutečně zakoupili. Ale pokud jste účtenku vyhodili, ani tehdy není vše ztraceno. Svůj nákup můžete dokázat například výpisem z účtu při platbě kartou nebo převodem z účtu, potvrzeným záručním listem, staršími reklamačními protokoly (pokud byl produkt už dříve reklamován), originálním obalem nebo jedinečností zboží (které nikdo jiný ho neprodává). Úplně v krajním případě můžete povolat svědka, který byl koupi přítomen.


Čtěte také:

Jak reklamovat fakturu za elektřinu?

Jak reklamovat dovolenou?

Pořadatel zájezdu a reklamace dovolené


30 dnů na vyřízení reklamace

Jak už bylo řečeno, zboží by se mělo reklamovat hned, jak se vada objeví. Časem totiž může dojít k rozšíření vady, a proto i k zamítnutí reklamace. Včasným oznámením si zajistíte bezproblémové vyřízení reklamace, protože zákon stanoví prodejci povinnost rozhodnout o reklamaci ihned, u složitých případů do tří pracovních dnů. Reklamace včetně odstranění vady pak musí být vyřízena do 30 kalendářních dnů. Reklamace je vyřízena tehdy, když vás o tom prodávající vyrozumí. Pokud skončí zákonná záruční lhůta a vy nic nevíte, považuje se to za podstatné porušení smlouvy, můžete od ní odstoupit a žádat peníze za produkt zpět.
 

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 10 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU