Poslal jsem peníze na špatný účet… Co teď?

23.08.2018 | , Finance.cz
Spotřebitel


Občas se toho sejde moc a vy musíte najednou platit hned několik plateb. Děláte to třeba pomocí internetového bankovnictví, jste unavení, zkrátka přepíšete se a pošlete peníze úplně někam jinam, nebo někomu jinému. Jak podobnou situaci řešit?

„Dobrý den, nezlobte se, že obtěžuju, ale namontovali jsme vám kondenzační kotel a vy jste nám těch 50 000 ještě neposlal. Tak se jen dovoluju na to upozornit, díky za zaslání,“ přišel mi jednoho dne koncem března mail od instalatérské firmy. Já jsem ale přece peníze posílal, říkal jsem si. Koukl jsem na stránky svého účtu a peníze skutečně odešly. Problém je asi jinde. „Posílal jsem je začátkem měsíce,“ volám šéfovi firmy a hned datem dokládám, kdy jsem převod uskutečnil. „Aha, ale mně to na účet nepřišlo. Nezapomněl jste na předčíslí?“ No jasně. Zapomněl. Tak tedy volám do banky, kam to mělo dojít. Nic konkrétního mi do telefonu nechtěli říct, ale přece jen malá jiskřička naděje existovala. Pokud totiž účet bez předčíslí neexistuje, na můj účet přijdou peníze zpět. To se skutečně stalo a já vše napravil.

A kdyby účet bez předčíslí někomu patřil?

Byla by to stejná situace, která je popsána v úvodu. Poslané peníze na číslo účtu bez předčíslí je stejný průšvih, jako když se při vyplňování čísel příjemce spletete. Pokud vyplníte méně čísel, nebo číslo naopak přidáte a máte trošku štěstí, bankovnictví vás hned upozorní, že banka příjemce účty s menším či větším počte čísel nemá, že je tedy číslo špatné. A vy to můžete opravit.

Když bankovní příkaz vyplníte špatně, ale počet čísel je správný a účet někomu patří, peníze mu odejdou. Vy se o chybě můžete dozvědět až tehdy, když vás zamýšlený příjemce financí upozorní, že už byste měl zaplatit. A vy zjistíte, že jste udělali chybu.

Abyste si ukrátili čekání na vrácení peněz na účet, které je ale nejisté, můžete kontaktovat svou banku. Vylíčíte, co se stalo, a pak už je to na jiných a bohužel krajně nejisté. Vaše banka, která má pro podobná řešení lhůtu jednoho měsíce, totiž ve zmíněné době napíše informaci bance držitele účtu, kam jste peníze poslali. V něm vylíčí, kdy přesně k transakci došlo a že peníze ve výši XX byly přičteny člověku, kterému odejít neměly. Jeho banka ho pak požádá, aby peníze vrátil, a velmi pravděpodobně mu vyjmenuje, co ho čeká, když to neudělá. A to je vše. Teď už záleží jen na morálních vlastnostech neprávem obdarovaného, tedy jestli se v něm pohne svědomí a peníze vrátí.

Co dělat, když jste poslali peníze na špatný účet

(foto: Shutterstock)

A co když peníze nevrátí?

Bohužel, i to se může stát. Pak nezbývá než se obrátit na policii. Podle právníků je ponechání si omylem zaslaných peněz možné považovat za podvod nebo zatajení cizí věci. Obojí je trestné, a jestliže bude „obdarovanému“ hrozit z některého ze skutků obvinění, nejspíš peníze zpět pošle. Je to však dlouhá a trnitá cesta. Měla by však klapnout s jednou výjimkou – jestliže je majitel účtu zadlužený, nebo je jeho účet v minusu, budete je z něj dostávat těžce a dlouho, protože z jeho účtu zmizely věřitelům ještě dřív, než vůbec stačil zjistit, že k nějakým financím gratis přišel.

Asi nejdramatičtější varianty jsou vyčerpány, takže se můžeme vrátit k šťastnějším variantám.

Je docela možné, že jste peníze poslali nějaké veřejné instituci, firmě, obci nebo komoře exekutorů. Ti všichni mají čísla svých bankovních kont zveřejněny na internetu. Proto byste neměli váhat a do vyhledávače zadat špatné číslo, kam jste peníze převedli. V tu chvíli by s vrácením asi měl být nejmenší problém.

A poslední možnost je trochu pohádková, ale třeba budete mít pro změnu zase štěstí. Zkuste na špatné číslo převést další peníze, třeba jen jednu korunu a připište zprávu, aby příjemce s laskavostí sobě vlastní vrátil částku, která mu byla vámi omylem připsána. Tu prvně zaslanou částku, korunu si klidně může nechat. Napište to ale slušně a laskavě, beze stopy ironie. Třeba peníze pošle.

5 kroků, co můžete udělat, když pošlete peníze na špatný účet

  • Je účet platný? Každý bankovní účet je dělitelný 11, jinak to není platné číslo účtu. Internetové bankovnictví zpravidla dokáže odhalit tuto chybu už při zadávání čísla účtu.
  • Špatná předvolba? Možná máte číslo účtu správně, ale zadáte špatné předčíslí nebo kód banky. Může se tak stát, že peníze odešlete na neexistující účet. V takovém případě se vám do dvou dnů vrátí zpět.
  • Peníze opravdu odešly a nevrátily se zpět? Zkuste kontaktovat majitele účtu, třeba že mu pošlete ještě další peníze se zprávou. Buďte slušní, většina lidí vrátí peníze zpět.
  • Bez reakce? Kontaktujte svoji banku a podejte reklamaci transakce, ta kontaktuje druhou banku a jejího klienta. Na reklamaci má banka lhůtu 30 dnů.
  • Stále nemáte peníze zpět? Kontaktujte policii a podejte trestní oznámení.

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4.5
Hlasováno: 12 krát

Články ze sekce: Spotřebitel