Elektromobil ujede kilometr i za 50 haléřů. Co brzdí elektrická auta v Česku?

26.04.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


I když se o elektromobilech všeobecně ví, že jsou úspornější a ekologičtější než běžné vozy, přesto jich na českých silnicích jezdí jen 3 tisíce. Za šest let by jejich počet mohl narůst o desítky tisíc. Záležet bude i na tom, jak rychle se rozroste síť dobíjecích stanic nebo o kolik zlevní baterie.

V České republice by měl podle odhadů odborníků začít počet elektromobilů výrazně narůstat od roku 2020. Odhady, kolik jich bude v roce 2025, se ovšem liší. Zatímco experti na loňské Konferenci elektromobilita odhadovali, že jich bude ke 115 tisícům, jiní odborníci se drží spíš při zemi. „Očekávám, že do roku 2025 bude v Česku kolem 20 tisíc elektromobilů. Více jich bude pravděpodobně jezdit ve firmách,“ říká Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz.

S dobíjecími stanicemi jsme zaspali

Navýšení počtu elektromobilů úzce souvisí s budováním dobíjecích stanic a se zlepšováním technologií, které vozy využívají. V současné době je v tuzemsku kolem 350 dobíjecích stanic, do roku 2025 by měl jejich počet narůst na 1 200. V 700 z nich by pak mělo být možné dobít elektroauto velmi rychle. Kromě budování infrastruktury je podle odborníků nutné řešit i přístup k ní.

„Důležité je, aby spolu jednotliví poskytovatelé nabíjecí infrastruktury komunikovali a vzájemně sdíleli nabíjecí stanice. V České republice není stále vybudována dostatečná veřejná síť pro nabíjení. V ostatních evropských zemích stát poskytuje různé úlevy a dotace pro nákup elektromobilů a nabíjecích stanic, což u nás prozatím neplatí,“ dodává Leoš Kabát ze společnosti Schneider Electric.

Další překážkou při rozvoji elektromobility jsou ceny baterií, což z dnešního pohledu brzdí elektromobilitu nejvíce. Ačkoli ceny baterií zůstávají vysoké, nelze je srovnávat s předchozími lety. Například v roce 2011 stála jedna kilowatthodina lithium-iontové baterie 800 dolarů, v současné době stojí necelých 179 dolarů a v roce 2030 by měla klesnout na 70 dolarů. Investici do elektromobilu mohou snížit zmíněné dotace, ty jsou ale v České republice vypsané zatím pouze pro firmy.

Elektromobily v ČR

(foto: Shutterstock)

 

Kilometr do jedné koruny

Návratnost investice do eletrovozu by měly urychlit nižší provozní náklady. Nejde přitom jen o to, že není třeba pravidelně měnit olej nebo olejový filtr, ale elektrické auto ujede kilometr levněji než vůz s benzínovým nebo naftovým motorem. „Běžné vozy jezdí od dvou korun za kilometr výš, elektromobil dokáže kilometr ujet od 0,2 do jedné koruny,“ vypočítává Jan Horčík.

Také podle Leoše Kabáta je výhodou elektromobilů hlavně levný provoz. „Pokud si například firma, v jejíž flotile elektroauta jsou, domluví s dodavatelem elektrické energie tarif pro nabíjení elektromobilů, může dosáhnout na cenu 50 haléřů za kilometr. Ve srovnání s průměrnou cenou za kilometr u auta na spalovací motor je to třetinový náklad,“ dodává s tím, že na výhodnější ceny mohou firmy dosáhnout, pokud budou mít vlastní dobíječky. Veřejné nabíjecí stanice si totiž mnohdy účtují vyšší ceny za kilowatthodinu, třeba i 10 korun.

Nabíjecí stanice se vylepšují

V budoucnu bude pravděpodobně větší podíl soukromých dobíjecích stanic, odhadem by jich mohlo být až 80 %. Na druhém místě budou veřejná místa, například parkoviště u obchodních domů, v podzemních garážích, u komerčních budov nebo u benzínek.

Do rozvoje nabíjecích stanic investují přední technologické firmy. Vedle Schneider Electric je to i společnost DEL, která nedávno představila samoobslužnou nabíjecí stanici, jež umožňuje automatickou regulaci a řízení příkonu. „Výhodou je její variabilita, takže zákazník si může zvolit počet a druh dobíjecích konektorů podle vlastní představy,“ uvádí Jiří Kabelka ze společnosti DEL.

Naučit se elektroauto nabíjet

Umění provozu elektromobilu pak mimo jiné zahrnuje i správné nabíjení vozu. „Dobití je třeba přizpůsobit aktuálnímu stavu zbytkové kapacity baterie a cíli cesty. S elektromobilem je potřeba jízdy vždy plánovat. Primárně se nabije během noci a ráno máte obvykle k dispozici plnou kapacitu baterie. Při použití baterie 40 kWh to znamená v městském provozu a při denním nájezdu okolo 50 kilometrů dobíjení baterií jednou až dvakrát týdně,“ vysvětluje Leoš Kabát.

Větší vzdálenosti je třeba plánovat opravdu precizně. „Výsledek je ale v případě vzdáleností větší než 200 kilometrů nejistý, ale i to by se mělo brzy změnit. Kapacita baterií a s ní i dojezd elektromobilů se každý rok zvětšuje. Ještě před rokem byl běžný dojezd elektromobilu okolo 100 až 150 kilometrů, dnes je to 250 až 300 kilometrů,“ uzavírá Leoš Kabát.


Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3.5
Hlasováno: 8 krát

Články ze sekce: Spotřebitel