Dobří versus špatní dodavatelé elektřiny. Jak je poznat?

26.07.2019 | , Finance.cz
BYDLENÍ


Vyznat se v cenách, obchodních podmínkách i přístupu prodejců energií není jednoduché. Lidem mají pomoci nová pravidla, na nichž se shodli dodavatelé elektřiny a plynu.

Nátlak, manipulativní jednání nebo klamavá tvrzení jsou jen špičkou ledovce, která vyplouvá na povrch na energetickém trhu. Dnes a denně se lidé setkávají s prodejci a zprostředkovateli, kteří jim nabízejí výhodnější ceny energií. Za zdánlivě lákavou úsporou se ale může skrývat řada potíží, například komplikovaná smlouva, kterou lze jen obtížně vypovědět, nebo vysoké sankce při porušení smluvních podmínek.

Deset čestných dodavatelů

Odlišit dobrou praxi od špatné, která vykazuje rysy šmejdského jednání, je pro řadu spotřebitelů velmi obtížné. Pomoci by mělo dodržování nových pravidel, na nichž se koncem května dohodli někteří dodavatelé společně s Českou obchodní inspekcí (ČOI), Energetickým regulačním úřadem (ERÚ) a ministerstvem průmyslu a obchodu.

Vybrané společnosti zareagovaly na výzvu Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) po samoregulaci energetického trhu a podepsaly Deklaraci účastníků trhu s elektřinou a s plynem na ochranu spotřebitelů.

Mezi signatáři jsou společnosti:

  • ČEZ,
  • E.ON,
  • innogy,
  • Centropol,
  • MND,
  • Skupina Bohemia Energy,
  • Dobrá energie,
  • Pražská plynárenská,
  • Energie ČS,
  • eYello CZ.
  • Jak změnit dodavatele

Nová pravidla pro dodavatele elektřiny - deklarace

Zdroj: Shutterstock

Mluvit se zákazníkem

Energetické firmy se v deklaraci zavázaly transparentně komunikovat se zákazníkem, nastavit jednoznačné a férové podmínky, kontrolovat a regulovat fungování zprostředkovatelů prodeje energií. Právě ti jsou často původem komplikací, které musí spotřebitelé později řešit.

Zprostředkovatelé nyní většinou nabízí aukce energií, z nichž má vzejít nejlevnější dodavatel. „Ačkoli zprostředkovatelé lákají na to, že lidé za jejich služby nic neplatí, má to háček. Když se spotřebitel rozhodne smlouvu s vysoutěženým dodavatelem neuzavřít nebo ji ukončit, naúčtuje mu zprostředkovatel smluvní pokutu,“ upozorňuje Lukáš Zelený z organizace dTest.

Od dodavatelů, kteří k deklaraci připojili svůj podpis, by měl zákazník získat jistotu, že co se od společnosti dozví při uzavírání smlouvy, bude platit během celé doby její platnosti. Zjednodušený by měl být i proces odstoupení od smlouvy. Eliminovat by se měla také rizika, jako je například přerušení dodávky nebo finanční potíže, jež v řadě případů končily exekucí.

„To, že se k deklaraci připojili nejvýznamnější hráči na trhu, považuji z pohledu zákazníka za největší úspěch. Jde nepochybně o odvážný krok, protože porušení tohoto dobrovolného závazku je spojené také s postihem v podobě medializace nekalého chování firmy,“ říká Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Na dodavatele dohlédne ČOI

Na to, že dodavatelé podepsané závazky dodržují, by měla dohlížet ČOI. Ta bude při kontrolách zjišťovat, zda firma, která podepsala deklaraci, ji také naplňuje. Pokud inspekce zjistí pochybení, upozorní SOCR ČR, který naváže s firmou kontakt a vyzve ji k vysvětlení i a případné nápravě. O té bude následně informovat veřejnost. „Věřím, že navrhované řešení přispěje k lepší ochraně spotřebitelů před nekalými obchodními praktikami, protože samotné společnosti se přihlášením k deklaraci zavazují chovat eticky,“ dodává ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný. 

Na kontrole trhu je připravený se podílet i ERÚ. Úřad tak navazuje na svou předešlou činnost, kdy jen v loňském roce zkontroloval dvacet tisíc případů, jež vykazovaly znaky neférových a kritizovaných praktik. Osmnáct tisíc z nich pokračuje správním řízením. „Posílení samoregulace určitě podporujeme. Naším cílem není udělovat rekordní pokuty, ale zajistit spotřebitelům transparentní a bezpečný trh. Právě dodavatelé jsou přitom se spotřebiteli v přímém kontaktu a mohou zamezit mnoha problémům již v zárodku," konstatuje Jan Pokorný, předseda Rady ERÚ.

 

Obezřetnost se vyplácí

Deklaraci podepsalo deset dodavatelů. Na energetickém trhu jich ale působí kolem osmdesátky, proto by se spotřebitelé měli mít vždy na pozoru, než na nabídku kývnou. Podle Lukáše Zeleného je stále tradiční nekalou praktikou uvádění nepřesných, neúplných nebo nesprávných informací, na jejichž základě si lidé zvolí dodavatele nebo produkt, po kterém by jinak nesáhli. „Dále to jsou agresivní praktiky při podomním nebo telefonickém nabízení změny dodavatele energií, ale také při fakturaci. Setkali jsme se i s tím, že se zástupci dodavatele vydávali za někoho jiného – například za zaměstnance ERÚ či stávajícího dodavatele spotřebitele,“ připomíná.

Nejúčinnější obranou tak je vyhnout se jakémukoli odsouhlasení smlouvy po telefonu či podpisu při návštěvě podomního prodejce. „Spotřebitelům stále opakujeme, že za nimi žádná výhodná nabídka nepřijde sama, proto je nutná obezřetnost a ideálně s žádnými takovými ,nabízeči‘ nekomunikovat. Pokud už k nějaké komunikaci dojde, nic neodsouhlasit ani nepodepsat, pokud si spotřebitel není stoprocentně jistý, s čím souhlasí nebo co podepisuje,“ uzavírá Lukáš Zelený.


Také si přečtěte:

Autor článku

Jana Poncarová

Jana Poncarová


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 2.5
Hlasováno: 6 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ