Jak to bude s doručováním písemností mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem

28.08.2023 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Jakým způsobem bude možné doručovat písemnosti zaměstnanci po účinnosti novely zákoníku práce? A kdy budou dokumenty považovány za doručené?

Chystaná novela zákoníku práce přidává nový paragraf. Je jím § 334a, který rozšiřuje pravidla ohledně doručování písemností zaměstnavatelem zaměstnanci. Právě podle něj se bude postupovat, pokud by chtěl zaměstnavatel doručit např. okamžité zrušení pracovního poměru nebo třeba odvolání z pracovního místa vedoucího zaměstnance, mzdový výměr apod.

Jak může zaměstnavatel doručit písemnost zaměstnanci?

Zaměstnavatel může podle návrhu zaměstnanci doručit písemnost, která má být doručena do vlastních rukou:

  • osobním předáním na pracovišti,
  • osobním předáním kdekoliv na místě, kde bude zaměstnanec zastižen,
  • prostřednictvím datové schránky,
  • prostřednictvím sítě a službou elektronických komunikací,
  • přes provozovatele poštovních služeb.

Kdy bude moci zaměstnavatel zvolit doručování poštou?

Poštu bude moci zaměstnavatel zvolit pro doručení pouze tehdy, není-li možné zvolit doručení přímo na pracovišti zaměstnavatele. Zaměstnavatel navíc pro doručení touto cestou bude muset zvolit takovou poštovní službu, aby u ní na základě uzavřené poštovní smlouvy vznikla povinnost doručit zásilku za stanovených podmínek. Dále také musí dojít k písemnému záznamu o doručení.

Čtěte také: Pět případů, kdy můžete přijít o práci, i když jste na neschopence

Pravidla pro doručování písemnosti zaměstnavatelem

Zdroj: Depositphotos

 

Kdy mohou být zaměstnanci doručovány písemnosti elektronicky?

Aby mohly být zaměstnanci doručovány písemnosti elektronicky, např. na e-mail, bude muset zaměstnavateli uvést elektronickou adresu pro doručování, která není v dispozici zaměstnavatele, a navíc k něčemu takovému udělit souhlas. Zaměstnanec pak může tento souhlas kdykoliv odvolat. Zaměstnavatel má navíc povinnost pracovníka předem písemně informovat o podmínkách doručování prostřednictvím sítě nebo služby. Sdělit mu musí i tzv. zákonnou lhůtu, viz níže.

Čtěte také: 5 barev ve schránce aneb co dělat, když vám přijde obálka s pruhem

Za jakých okolností mohou být písemnosti doručeny do datové schránky zaměstnance?

Písemnosti může zaměstnavatel doručovat i prostřednictvím datové schránky, pokud ji samozřejmě zaměstnanec vlastní. Další podmínkou je však to, že není znepřístupněná pro dodávání dokumentů z datových schránek fyzických osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob.

Písemnost doručovaná osobně a odmítnutí

Jestliže je písemnost doručena zaměstnanci osobně na pracovišti anebo kdekoliv je zastižen, považuje se za doručenou ihned při převzetí. Pokud by zaměstnanec převzetí odmítl, považuje se tímto okamžikem také za doručenou.

Čtěte také: Špatně doručená výpověď ji může zneplatnit, jak ji správně doručit?

Kdy bude zásilka odeslaná elektronicky považovaná za doručenou?

Pokud jde o elektronické doručování na e-mailovou adresu zaměstnance, zpráva s písemností bude považována za doručenou ve chvíli, kdy se dostane k zaměstnanci a kdy potvrdí zaměstnavateli její převzetí. Pokud by se rozhodl zásilku nepřevzít, a tedy nepřijmout, bude považována za doručenou posledním dnem lhůty 15 dnů od jejího doručení. Toto pravidlo se však nebude moci uplatnit, jestliže se odeslaná zpráva zaměstnavateli vrátí zpět jakožto nedoručená.

U datových schránek se zprávy považují za doručené okamžikem, kdy se majitel přihlásí do své datové schránky. Pokud by se tak však nemělo stát a zaměstnanec by se do své datové schránky nepřihlásil, zprávu s písemností půjde považovat za doručenou ve lhůtě 10 dnů ode dne dodání písemnosti bez ohledu na to, zda o ní zaměstnanec ví, či nikoliv.

Čtěte také: Co se může stát, když v nájemní smlouvě nemáte ošetřen způsob doručování písemností

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 4 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU