O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?

18.10.2019 | , Finance.cz
Spotřebitel


O kolik platí méně v DM drogerii Němci za nákup, nežli Češi? Jak jsou na tom zákazníci v Maďarsku či na Slovensku? 

Drogerie DM je německý řetězec drogérií, který, mimo Německo, najdete také v Česku, Slovensku, Itálii či Maďarsku. V minulosti si spotřebitelé stěžovali, že řada výrobků je u nás dražší než v Německu. Změnilo se něco?

"Zde jsem člověkem, zde nakupuji." Škoda, že nejsem německým člověkem.

DM drogerie - logo

Zdroj: Shutterstock

Co je dražší u nás?

U nás, oproti Německu, je v drogerii DM dražší řada přípravků pro děti - ať už to jsou dětské výživy, ovocné čaje, prací prášky a také šampóny, sprchové gely, potraviny a mnoho dalších produktů. 

Doprava zdarma - v ČR až od 1 290 Kč

Doprava zdarma u nás, na Slovensku i v Německu je cenově podobná, tedy mezi 1 200 Kč až 1 290 Kč. Nejvyšší cena za dopravu je v Česku, a to právě již zmíněných 1 290 Kč.

Data publikovaná datovým analytikem Michalem Černým ukázala, že zboží v online obchodu drogérie je v Česku oproti Německu průměrně dražší o téměř 16 %.

Český e-shop drogerie DM je o 3 % levnější než slovenský DM e-shop a o 7 % levnější než maďarské DM online.

Tip: Složení čokolád v Česku a sousedních zemí. Jak se liší?

Co je dražší v Německu?

V Německu nakoupíme dráž vlhčené ubrousky, plenky, kojenecká mléka a řadu dalších produktů.

Obrat drogerie DM u nás a v Německu

Obrat celého koncernu DM v sezóně 2018/ 2019 činil 5,54 miliardy eur a k 31. 3. 2019 provozoval koncern síť 3 623 prodejen ve 13 zemích, v nichž pracuje 61 697 spolupracovníků.

Česká DM drogerie je dceřiná společnost DM drogerie Rakousko, jejíž obrat i se všemi svými dceřinými společnostmi činil 1,37 miliardy eur.

V Česku drogerii DM dlouhodobě obrat roste, ročně o více než 10 %, a v obchodním roce 2018/2019 měl obrat hodnotu 5,2 miliard korun, počet prodejen u nás činil 230 a DM drogerie zaměstnává kolem 3 000 zaměstnanců.

Tip: Kolik stojí čokolády Milka, Kinder či Twix u nás a kolik v sousedních zemích?

Jak je na tom ve srovnání Slovensko a Maďarsko?

Situace u našich jihovýchodních sousedů je ještě horší, výrobky z drogerie DM tam jsou v porovnání ještě o několik procent dražší než u nás.

Vyšší cena v české prodejně DM však neplatí pro všechny výrobky. Například vlhčené ubrousky koupíte v Česku levněji, než například v Německu, Slovensku a Rakousku. Rýžové chlebíčky stejné značky koupíte nejlevněji na Slovensku.

Čeští spotřebitelé si za to mohou sami?

"Čeští spotřebitelé se stále nechávají balamutit, vodit za nos. Jsou ochotni zaplatit vyšší cenu – i takovou cenu, jakou by třeba Němec nebo Belgičan, když by si přepočetl tu částku z korun do eur, vlastně nezaplatil," řekl ekonom Lukáš Kovanda pro Televizní noviny.

Ale čeští spotřebitelé si v dnešní době již rádi připlatí za kvalitu a právě drogerie DM nabízí kvalitní výrobky i služby, jak pro normální spotřebitele, tak i pro řadu alternativců (vegan, raw i BIO produkty apod.).

To potvrzuje i oblíbenost značky DM, například podle spotřebitelské studie Store Equity Index (SEI) zpracovanou marketingovou agenturou Nielsen je DM drogerie markt nejsilnějším maloobchodním drogistickým řetězcem na českém trhu. Ve věrnostním programu DM je registrováno přes milion zákazníků, což rovněž potvrzuje její oblíbenost u českých spotřebitelů.

Proč jsou u nás výrobky dražší?

Nižší ceny v Německu již v minulosti komentovala řada obchodních řetězců a dalších výrobců většinou podobnými hesly (či fakty?) typu - v Německu je rozvinutější trh s vyšší konkurencí i kupní silou, v Německu je vyšší produktivita práce a Češi jdou většinou pouze po levných produktech či slevových akcích.

Právě poslední dva důvody ovšem v drogerii DM prakticky neexistují, a proto je vyšší cena zdůvodňována především důvody z první skupiny, což mluvčí drogerie DM Česká republika Jiří Peroutka doplnil pro televizi Nova takto:

"Hlavním faktorem, který ovlivňuje prodejní ceny, je odlišná situace na českém a německém trhu. Konkurence, kupní síla, rozdílná úroveň daňového zatížení firem, produktivita práce, výše DPH, nabídka, poptávka apod. jsou další faktory, které výslednou cenu ovlivňují."

Trochu odlišně se pro Lidové noviny vyjádřil šéf řetězce DM Drogerie Gerhard Fischer na podzim 2016 následovně: „Když si srovnáte průměr všech cen, je ten český o čtyři procenta vyšší než německý. To je opravdu minimální rozdíl, který se dá víceméně vysvětlit náklady na logistiku."

DM - zde jsem člověkem, zde nakupuji

Heslo drogerie DM - zde jsem člověkem, zde nakupuji. Ovšem vyvolává otázku, jakým člověkem? Protože se zdá, že zákazníci z Česka, Slovenska či Maďarska jsou člověkem, kteří patří do jiné kategorie než němečtí zákazníci. Té dražší, myšleno cenově, ne lidsky.

Autor článku

Redakce


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3
Hlasováno: 28 krát

Články ze sekce: Spotřebitel