Co přinese digitální revoluce v oblasti finančních produktů? Bankéři přestanou existovat

12.03.2018 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Doba, kdy budou svět ovládat počítače namísto lidí, se urputně blíží. Jedny z největších změn pak nastanou v oblasti financí a bankovnictví. Na co se můžete (ne)těšit?

Na naše otázky ohledně čtvrté průmyslové revoluce odpovídá Robert Vlášek, ředitel pražského ředitelství finančně poradenské společnosti Kapitol.

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na oblast finančního poradenství a bankovnictví?

4.0 průmyslová revoluce, resp. digitální revoluce změní celou ekonomiku a s ní zásadně promění také svět financí. V roce 2030 se bude 6 z 10 pracovníků věnovat profesi, která dnes ještě neexistuje. Buď se tedy změníme, nebo přijdeme o práci. Poslední prognózy nám říkají, že v průběhu následujících 20 let zanikne 50 % profesí, v bankovnictví zmizí 50 % poboček, a pravděpodobně tak z 97 % zanikne profese bankéře.

Bankovnictví a pojišťovnictví projde zásadní proměnou. Naprosto bez perspektivy budou poradci a poradenské firmy, které pod pojmem poradenství schovávají vlastně prodej produktů. Prodejci finančních produktů před sebou nemají žádnou budoucnost, zmizí z trhu stejně jako jiné dnes zaniklé profese. Za deset let nebudou existovat, stejně jako dnes neexistují ledaři, spojovatelky nebo dráteníci. Produkt může prodat automat, robot – on-line sjednávač. Budoucnost má pouze činnost s přidanou hodnotou.

Digitální revoluce v bankovnictví – prodej finančních produktů

zdroj: Shutterstock

Z trhu postupně úplně zmizí interní obchodní sítě pojišťoven a bank. Banky, pojišťovny a další finanční instituce se změní na pouhé výrobce produktů. Distribuce produktů pomocí prodejců, tedy „pojišťováků“ a „finančních poradců-prodejců“, bude minulostí.

Jak bude probíhat zprostředkování finančních produktů, např. půjčky nebo stavebního spoření?

Jednoduché zprostředkování finančních produktů bude postupně „uberizováno“, robotizováno. Na jednoduché sjednání produktů není potřeba živý poradce, zajistí je automat, který je efektivnější/levnější. Tyto systémy se dnes již začínají prosazovat v praxi. A už dnes se pro tento prodej připravují hypotéky, úvěry či životní pojistky. Běžně se tak v současnosti nabízí autopojištění, cestovní pojištění a pojištění majetku.

Začíná se mluvit o tzv. roboporadcích. Přístroje nás zcela určitě upozorní na výhody daného produktu. Dokážou s námi ale dostatečně probrat i jeho případná úskalí?

Roboporadci nás zcela bez problému upozorní na výhody, ale i na nevýhody nebo úskalí produktů. To nepředstavuje technický problém. Produkty se již dnes upravují tak, aby jejich nabízení roboporadcem bylo jednoduché a pro klienty příjemné.

Budou díky tomu produkty pro většinu lidí přístupnější?

Ano, některé produkty tak do jisté míry budou pro klienty dostupnější. Odpadne jejich složitost a ne úplně snadná dostupnost stejně jako časová náročnost jejich pořízení. Zjednoduší se administrativa. Klient si produkt pohodlně sjedná na internetu, jednoduše zadá požadavek a nabídnou se mu robotičtí poradci a on-line sjednávače.

Myslíte, že se díky těmto vyhlídkám v budoucnu zlepší i finanční gramotnost?

Digitální revoluce sama o sobě znalosti klientů nebo finanční gramotnost nezlepší. Složitost dnešního světa a obrovské množství informací, kterými jsme zahrnováni, schopnost laiků se ve finančních produktech a službách orientovat se spíše snižuje než naopak.

Digitální revoluce v bankovnictví – prodej finančních produktů

zdroj: Robert Vlášek

Nezpůsobí čtvrtá průmyslová revoluce v bankovnictví zvýšení nezaměstnanosti, když se bude rušit plno poboček a živí lidé již v podstatě nebudou v tomto oboru třeba?

Ten, kdo se změně nepřizpůsobí, bude z trhu vytlačen, nebude pro něj místo. Na druhou stranu poroste zájem o službu s přidanou hodnotou, kterou žádný roboporadce nezastane. Stále více bude potřeba zajišťovat komplexní poradenství, ovšem zcela jiného druhu, než jaké dnes finanční poradci dělají. Dnes je finanční poradenství mnohdy spíše pěkně zabalený prodej. Digitální revoluce naopak zvýší poptávku po poradenství nového druhu – po jakémsi komplexním životním poradenství, nadstavbě nad digitálními aplikacemi a roboporadci, která bude klientovi zjišťovat servis z hlediska jeho aktuálního životního cyklu.

Životní poradce nejenom klientovi správně sestaví, respektive nakombinuje finanční produkty, tak aby pro něj pracovaly maximálně efektivně vzhledem k jeho aktuální životní situaci, ale zajistí mu i komplexní servis – vyřídí za něj všechny administrativní úkony, takže klient s administrativou vůbec nepřijde do styku. Z větší části v tomto případě půjde o placené, nikoli o provizní poradenství. Tato změna bude vyžadovat daleko vzdělanější poradce, než máme na trhu dnes, a také poradce vybavené efektivními digitálními nástroji. Platí ale, že poradce nebo společnost, která již dnes na této změně nepracuje, získává zásadní ztrátu, kterou bude velmi těžké, respektive spíše nemožné eliminovat. Proces změny běží velmi rychle, i když některé jeho projevy jsou zvenčí neviditelné.


Čtěte také:

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 3.5
Hlasováno: 11 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU